دانلود تحقیق در مورد رابطه دين و اخلاق

دانلود تحقیق در مورد رابطه دين و اخلاق

دانلود تحقیق در مورد رابطه دين و اخلاق

 

لینک دانلود خرید پایین توضیحات

 

دسته بندی:ورد

 

نوع فایل:doc (قابل ویرایش و پرینت)

 

تعداد صفحه:22

رابطه دين و اخلاق :

 

آيا اخلاق و مسائل مربوط به آن مستقل از دين هستند يا منشا ديني دارند ؟ سؤالي است كه نظريات گوناگوني بعنوان جواب بدنبال داشته است برخي اخلاق را ديني مي دانند و اخلاق منهاي دين را غير ممكن ( مانند اشاعره )  و برخي ديگر اخلاق را امري عقلي و فطري ميدانند و بي نياز از دين ( مانند سكولارها و ملحدان و ... )( اخلاق خودكفا ) و برخي ديگر حد وسط راگرفته و گفته اند : اخلاق ديني و عقلي است .                                                                                                                    

اما قبل از اينكه رابطه دين و اخلاق مطرح شود نياز است  كه منظور از دين و اخلاق مشخص شودآنچه كه محل بحث فعلي است دين اسلام و اخلاق با مبناي كمال طلبي و با هدف تقرب الي الله است .            

پس سؤال اصلي اين مي شود كه : آيا اسلام بعنوان دين يك سيستم اخلاقي مستقلي دارد يا نه ؟               

و بعبارتي آيا علم اخلاق اسلامي بعنوان يك علم اسلامي است يا يك علم فرار ديني است گو اينكه اسلام آنرا پذيرفته باشد .                                                                                                             

اگر جواب سوال مذكور اين باشد كه مسائل اخلاقي و علم اخلاق يك علم فراديني و مستقل است قهرا سؤال بعدي ( رابطه فقه و اخلاق ) موضوعا منتفي مي شود زيرا فقه مي شود علم اسلامي و اخلاق علم غير ديني ( عقلي ) اما اگر جواب چنين باشد كه اسلام بعنوان يك دين كامل و جامع يك نظام و سيستم اخلاقي مستقل دارد چنانكه نظام اقتصادي ،‌نظام سياسي ، نظام حقوقي و ... دارد اين سؤال مطرح مي شود كه علم فقه و علم اخلاق چه رابطه اي با هم دارند و آيا اصلا دو علمند يا يك علم و اگر دو علمند مرز بين اين دو و تفاوت بين آنها چيست ؟                                                                                                    

اجمالا مي توان گفت : اگر جامعيت اسلام و كامل بودن آنرا بپذيريم و نگاهي به متون ديني ( قرآن و سنت ) داشته باشيم كه آيات و روايات فراواني درباره اصول اخلاقي و جزئيات آن دارد اذعان خواهيم نمود كه اسلام يك نظام اخلاقي و تربيتي جامع و كامل آورده است ( الميزان جلد 1 ص 358 ) و اما اشتراك بعضي از اصول اخلاقي اسلام با مكاتب ديگر دليل بر غير اسلامي بودن نيست . ( دقت شود )                                                   

 

( رابطه فقه و اخلاق در اسلام )

يا رابطه قانون با اخلاق

رابطه بين فقه و اخلاق و مز بين ايندو چگونه و كدام است ؟

شايد كسي را نتوان يافت كه بگويد هر كدام از فقه و اخلاق حوزه اي كاملا مستقل و بي ارتباط با ديگري دارد بنابراين دو فرض بيشتر باقي نمي ماند و آن اينكه آيا هر دو علمند و مرز مشخصي بين ايندو وجود ندارد يا اينكه دو علمند و داراي مشخصات و نقاط مشترك اند ؟                                                    

با توجه به اينكه اكنون فقه و اخلاق بعنوان دو علم مطرحند و هر كدام كتابها و نوشتارهاي مخصوص بخود را دارند گروهي در صدد بررسي و بيان نقاط مشترك و مختصات اين دو برآمده اند كه ذيلاً به آنها اشاره مي شود :                                                                                                               

الف – نقاط مشترك :

1- هر دو براي تنظيم روابط چهارگانه انسان و اصلاح فرد و جامعه اند .

2- هر دو از حكمت عملي بشمار مي روند .

3- هر دو مربوط با فعال اختياري بشرند .

4- هر دو داراي احكام خمسه تكليفيه اند .

5- هر دو مبتني بر مصالح و مفاسد بوده و مفاهيمشان معقول ثاني فلسفي اند .

6- هر دو مستند به عقل و وحي اند .

7- منشا الزام هر دو وحي است .

8- بعضي از افعال مانند غيبت ،‌قذف و ... مشترك در هر دو علمند ولي حيثيت بحث در هر كدام با ديگري متفاوت است .

 

ب- نقاط تمايز :

1- قلمرو فقه وسيع تر از اخلاق است . ( در فقه – اقتصاد ،‌سياست و ... نيز مطرح است )

2- در فقه اسقاط تكليف هدف است ولي در اخلاق رسيدن به كمال و دستيابي به فضائل

3- فقه غالبا ضامن اجراي بيروني دارند ( حكومت ) ولي ضامن اجراي اخلاق فقط وجدان دروني است .

4- در فقه ثواب و عقاب مطرح است ولي در اخلاق نه

5- فقه علم ظاهري و اخلاق علم باطني  (جوارجي –جوانحي )

6- از نظر احكام گاهي با هم تفاوت و حتي تضاد پيدا مي كنند – مثلا ممكن است فعلي از نظر فقهي حرام باشد ولي از نظر اخلاقي ممدوح و بعكس مانند ايثار در بعضي موارد – حيله هاي شرعي – ( مثالها فراوان غزالي )

7- كمال و سعادت هدف مستقيم اخلاق است و در فقه هدف مستقيم سقوط تكليف و صحت عمل است و مع الواسطه بهدف كمال و سعادت ناظر است .

8- در اخلاق افعال ارزشي مورد بحث است و در فقه مطلق افعال از حيث تكليف

9- گزاره هاي اخلاقي اخباري اند گزاره هاي فقهي انشائي

10 – در فقه حكم افعال بيان


خرید آنلاین